|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1535 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III Wykorzystanie metod aktywizujących w realizacji treści przyrodniczo - ekologicznych.
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III
Ośrodek tematyczny: Na ratunek Ziemi
Temat dnia: To, co najpiękniejsze – Parki Narodowe w Polsce.
Prowadząca: Elżbieta Grędysa
Cele: Uczeń: - rozumie pojęcie „ park narodowy” - wie, dlaczego tworzy się parki narodowe - zna wybrane parki narodowe i potrafi wskazać je na mapie - wymienia niektóre zwierzęta i rośliny żyjące w parkach narodowych w Polsce - redaguje zasady zachowania się na terenie parku narodowego w formie haseł - korzysta z różnych źródeł wiedzy - rozwija umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem - wypowiada się na dany temat w formie wielozdaniowej, uporządkowanej wypowiedzi - stosuje wielką literę w pisowni nazw parków narodowych - doskonali umiejętność dzielenia liczb sposobem pisemnym - projektuje i wykonuje metryczkę wybranego parku - potrafi współpracować w zespole
Metody:
- aktywizujące ( puzzle, promyczkowe uszeregowanie, kosz i walizeczka) - praca z tekstem, pogadanka
Formy:
- zbiorowa, indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne:
kartoniki z działaniami, rozsypanka wyrazowa, ilustracje roślin i zwierząt chronionych, emblematy wybranych parków, mapa Polski, encyklopedia
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe. 2. Wprowadzenie w tematykę dnia, wytworzenie nastroju zainteresowania zajęciami poprzez rozszyfrowanie hasła matematycznego. ( Na tablicy poprzypinane są sylwetki drzew, na których umieszczone są działania matematyczne, dzieci rozwiązują działania i porządkują wyniki rosnąco, następnie odwracają drzewka i odczytują hasło)
HASŁO
24 36 50 70 P A R K
3. Po rozwiązaniu hasła nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: -Domyślacie się już, o czym będziemy rozmawiać na dzisiejszych zajęciach? Na pewno każdy z was był kiedyś w parku, zamknijcie na chwilkę oczy i pomyślcie, z czym kojarzy się wam słowo park. 4. Formułowanie skojarzeń związanych z hasłem park. ( uczniowie zapisują swoje skojarzenia na karteczkach, następnie je odczytują i tworzą z nich „ skojarzeniowe słoneczko”)
5. Wyjaśnienie dzieciom, że jest wiele różnych rodzajów parków i my dzisiaj zajmiemy się parkami narodowymi. 6. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy w sposób losowy, grupy wybierają sobie grupowych i strażników czasu. 7. Zadaje dzieciom pytanie: - Czy ktoś z was już w tej chwili potrafiłby odpowiedzieć na pytanie: Co to jest Park Narodowy?
8. Po ewentualnej odpowiedzi uczniowie porównują ją z definicją parku narodowego, którą muszą odszukać w encyklopedii lub przytaczają definicję bez porównania w razie braku wiedzy dzieci na ten temat. 9. Następnie w grupach tzw. „eksperckich” uczniowie opracowują materiał dotyczący wybranego parku. ( każda grupa otrzymuje materiał dotyczący jednego, wybranego parku narodowego, każde z dzieci w grupie odczytuje swój materiał, następnie grupa dyskutuje, powtarza , tak aby każdy z członków grupy zrozumiał tekst i potrafił przekazać wiedzę kolegom. Wspólnie wybierają „grupowego eksperta”, który na hasło „start”, relacjonuje następnej grupie zdobytą wcześniej wiedzę o swoim parku)
10. Po zakończeniu zadania w grupach, nauczyciel proponuje , by uporządkować zdobyte wiadomości . W tym celu uczniowie wykonują w grupach metryczki swoich parków i umieszczają je w właściwych miejscach na mapie Polski.
11. Podsumowaniem tej części zajęć będzie samoocena grup poprzez uzupełnienie tekstu z lukami.
Parki Narodowe zajmują bardzo ...................... powierzchnię. Tworzy się je po to, by chronić cenne krajobrazy i rzadkie gatunki ............... i .......................................... . Tatrzański Park Narodowy znajduje się na ...................... Polski. Na północy Polski znajduje się ...................................................................... . Łosia możemy spotkać w ......................................................................... . Symbolem Białowieskiego Parku Narodowego jest ......................... .
( za prawidłową odpowiedź każdy stawia sobie plusik i wpisuje ocenę w formie komunikatu typu „Brawo”, „ Świetnie sobie poradziłem”)
12. Przerwa. Uczniowie śpiewają piosenkę „Na ratunek Ziemi” 13. Po przerwie uczniowie rozwiązują zadanie matematyczne. ( wynikiem rozwiązania zadania będzie płynące dla dzieci pouczenie , iż nie można zrywać roślin chronionych)
14. Podsumowanie zajęć. Stworzenie przez uczniów kodeksu, mówiącego o tym, jak należy zachowywać się na terenie parku narodowego. Kodeks powstanie z ułożenia haseł, z rozsypanki wyrazowej. Hasła zostaną umieszczone na odrysowanych kształtach ludzkich stóp. Ewaluacja zajęć metodą „ Kosz i walizeczka”
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|